maanantai 17. maaliskuuta 2014

Ruislimppu


Suokaa anteeksi häiriintyneet valotasapainot :D


























Olen jo pitkään haaveillut ruisleivän teosta, mutta kärsivällisestä luonteestani huolimatta en ole jaksanut valmistaa juurta, jonka pitää antaa käydä useampia päiviä, eikä kellään tutulla ole ollut antaa valmistakaan juurta. Talvilomailevalla äidilläni oli aikaa valmistaa raski ja minulla oli ilo saada pari desiä tätä leivän leivonnan taika-ainetta. Hartaasti valmistetun juuren villihiivat ja -bakteerit antavat leivälle sen happaman maun ja kohottavat leivän ilman lisättyä hiivaa! Käyttämistä ja kohottelua vaaditaan enemmän kuin muussa leivän leivonnassa, joten aikaa ja kärsivällisyyttä tämä laji vaatii. Leipominen on kuitenkin siitä mukavaa, ettei ole kauhean tarkkaa minä päivänä juuren käyttää. Toki olen leiponut ruislimppuja leipurikouluaikoina, mutten ollenkaan muistanut kuinka maukasta itse juureen tehty leipä voikaan olla. Juuri ja leivät on valmistettu maa- ja kotitalousnaisten ohjeella, jonka löydät täältä.

1 kommentti:

  1. Poikkesin ja ilokseni huomaan, että syöt terveellistä leipää! Olen nyt tietenkin ihan 'jade' kateudesta, koska täältä ei rehellistä ruislimppua löydy.

    VastaaPoista